در دنیای مدرن امروز حسگرها و سنسورها یکی از بازیگران اصلی زندگی انسان ها هستند. سنسورها در تمامی صنایع نفوذ کرده و جایگاه خود را تثبیت کرده اند. صنایعی از قبیل الکترونیک، تجهیزات پزشکی، صنایع نظامی و صنایع خودرو.

باتوجه‌به پیشرفت‌هایی که امروزه در صنعت خودروسازی شاهد آن هستیم، نیاز به سنسورها در این صنعت بیش‌ازپیش نمایان شده است. سنسورهایی که رانندگی را برای افراد راحت‌تر، دل نشین تر و در عین حال ایمن تر می کند. البته سنسورهای خودرویی تنها برای آسایش و ایمنی افراد استفاده نمی شوند. برخی از سنسورها با هدف حفاظت از محیط زیست تولید و استفاده می شوند.

در این مقاله نگاهی اجمالی به بازار جهانی سنسورهای خودرویی می اندازیم تا با ابعاد مختلف آن از جمله اندازه بازار، عوامل رشد بازار و همچنین وضعیت بازار در نقاط مختلف جهان آشنا شویم.

اندازه بازار

 بنا بر گزارشی با عنوان Outomotive Sensors Market که در سایت Global Market Insights منتشر شده است، اندازه بازار سنسورهای خودرویی در سال 2022 از 25 میلیارد دلار فراتر رفته و پیش بینی می شود که این بازار نرخ رشد مرکب سالانه 5 درصدی را از سال 2023 تا سال 2032 ثبت کند؛ بنابراین حجم بازار سنسورهای خودرویی تا سال 2032 به بیش از 60 میلیارد دلار خواهد رسید. انتظار می رود تغییر پارادایم به سمت پویایی پایدار تأثیر مثبتی بر چشم انداز این صنعت داشته باشد. 

محرک های رشد بازار

به دلیل نگرانی های زیست محیطی فزاینده مرتبط با وسایل نقلیه با موتور معمولی، تقاضا برای وسایل نقلیه هیبریدی و الکتریکی (EVs[1]) به طور قابل توجهی افزایش یافته است. افزایش انتشار سوخت های فسیلی و تشدید ردپای کربن در بخش خودرو، تمایل مصرف کنندگان را به سمت جابه‌جایی بدون آلایندگی تسریع کرده است، بنابراین نیاز به حسگرهای خودرو روز به روز تشدید می شود. در آوریل 2022، اداره ملی ایمنی ترافیک وزارت حمل و نقل ایالات متحده استانداردهای جدید مصرف سوخت را معرفی کرد تا بهره وری سوخت را سالانه 8 درصد برای سال های 2024 و 2025 و همچنین 10 درصد سالانه برای سال 2026 افزایش دهد. 

چالش های پیش رو

افزایش هزینه های مرتبط با حسگرهای LiDAR[2] می تواند تقاضای بازار سنسورهای خودرو را مختل کند. علاوه بر قیمت اولیه بالا، حسگرهای LiDAR نیاز به تعمیر و نگهداری قابل توجهی دارند تا از خطر نقص عملکرد مرتبط با اجزای متحرک مانند گیرنده‌های  GPS، لیزرها و اسکنرها جلوگیری شود. پیشرفت های تکنولوژیکی مداوم و نفوذ روزافزون راه حل های نسل بعدی نیز بر قیمت تولید افزوده است. از این رو، هزینه بالای پیاده‌سازی فناوری‌های LiDAR و محصولات پیشرفته ممکن است مانع رشد کلی بازار سنسورهای خودرویی شود.

بخش بندی بازار

بازار سنسورهای خودرویی بر اساس نوع نیروی محرکه و سوخت خودرو به پنج بخش تقسیم شده است که عبارت اند از بنزینی، دیزلی، هیبریدی، برقی و پیل سوختی. بر اساس گزارش سایت Global Market Insights انتظار می‌رود که سهم بازار حسگرهای خودروهای بنزینی تا سال 2032 از 30 میلیارد دلار عبور کند. حسگرهای روی موتور به طور گسترده در خودروهایی با موتورهای احتراق داخلی برای اندازه‌گیری فشار، درصد هوا/سوخت و دما استفاده می‌شوند. موتورهای بنزینی همچنان به تسلط خود در بخش خودرو ادامه می دهند؛ زیرا این موتورها هزینه های کمتری را ایجاد کرده و صدا و ارتعاشات را کاهش می دهند. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده  (EIA)، علیرغم رشد تولید خودروهای برقی و وسایل نقلیه بدون آلایندگی، بنزین همچنان پرمصرف ترین سوخت حمل و نقل است.

شکل 1- بخش بندی بازار سنسورهای خودرویی بر اساس نوع نیروی محرکه و سوخت

در سال 2022 در بین انواع خودروها، خودروهای سواری 75 درصد از سهم صنعت حسگرهای خودرو را در اختیار داشتند. با توجه به افزایش نفوذ سیستم های ایمنی پیشرفته، سیستم های اطلاعات و سرگرمی داخل خودرو (IVI[3])  و ADAS[4] در خودروهای سواری، حسگرهای خودرو به طور فزاینده ای در خودروهای سواری نصب می شوند. بنابراین، تولیدکنندگان خودرو در سرتاسر جهان ویژگی‌های جدیدی مانند فناوری‌های حرکت اتوماتیک، دستیار راننده و نمایشگرهای هدآپ را جهت پاسخ به تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه لوکس معرفی می‌کنند. هجوم ابتکارات مطلوب مربوط به ادغام ADAS برای اطمینان از ایمنی مسافران نیز آمار کسب و کار سنسورهای خودرویی را تغییر خواهد داد.

چشم انداز بازار

  • پیشرفت های فزاینده در خودروهای خودران

طبق گزارش سایت Global Market Insights تخمین زده می شود که بازار حسگرهای رادار خودرو تا سال 2032 به حدود 10 میلیارد دلار برسد. حسگرهای رادار با توجه به توانایی بالای سیگنال های رادار در نفوذ به محیط های مختلف مانند برف، عایق ها، مه و ابر به طور گسترده در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، این سنسورها اندازه گیری فاصله جسم و تعیین دقیق سرعت هدف را انجام می دهند. همچنین، انتظار می‌رود ظهور خودروهای خودران تقاضا برای این حسگرها را جهت تشخیص، تصویربرداری، برآورد برد، سنجش و ردیابی موقعیت برای ناوبری و تجربه رانندگی یکپارچه افزایش دهد.

همچنین پیش بینی می شود تقاضا برای سنسورهای فشار تا سال 2032 به دلیل تمرکز فزاینده بر ایمنی خودرو، افزایش قابل توجهی داشته باشد. مدل‌های مختلف خودروهای مدرن به طور فزاینده‌ای با ویژگی‌های ایمنی پیشرفته، از جمله سیستم‌های ترمز بهتر، سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایرها و سیستم‌های پیشگیری از برخورد طراحی می‌شوند که این امر به رشد مثبت صنعت سنسورهای خودرویی می‌افزاید.

  • تغییر سریع به سمت خودروهای بدون آلایندگی

بر اساس گزارش سایت Global Market Insights بازار حسگرهای خودرو با کاربردهای بهداشت، سلامت و رفاه (HWW[5])  تا سال 2032 به 300 میلیون دلار خواهد رسید. درآمد رو به رشد مصرف کنندگان و علاقه آن ها به گزینه های حمل و نقل ایمن تر، خودروسازان را تشویق می کند تا قابلیت های جدید مانند تصفیه هوا و تشخیص حجم کار راننده را در داخل خودرو ارائه دهند، که متعاقباً به دامنه برنامه HWW اضافه می شود. حسگرهای خودرو همچنین به تولیدکنندگان خودرو این امکان را می‌دهند که سیستم‌های رانندگی راحت، ایمن و پاک را ارائه دهند.

جغرافیای بازار

پیش‌بینی می‌شود که در منطقه آسیا و اقیانوسیه رشد بازار حسگرهای خودرو به دلیل تلاش‌های رو به رشد برای کاهش انتشار کربن خودرو در منطقه، تا سال 2032 به 5 درصد افزایش یابد. کشورهایی مانند چین، هند و کره جنوبی افزایش چشمگیری در فروش خودروهای الکتریکی را تجربه می‌کنند و متعاقباً چشم‌اندازهای تجاری سودآوری را برای این صنعت ارائه می‌کنند. علاوه بر این، وجود یک زیرساخت قوی EV در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه فروش خودروهای الکتریکی را تسریع می‌کند و در نتیجه تقاضای حسگرهای خودرو را افزایش می‌دهد. 

اروپا و آمریکای شمالی از دیگر مناطق جهان هستند که سهم قابل توجهی از بازار جهانی حسگرهای خودرو را به خود اختصاص داده اند. پذیرش قبلی این فناوری و همچنین تولید ناخالص داخلی بالا (GDP) برخی از عوامل اصلی هستند که باعث رشد بازار در این منطقه می شوند. علاوه بر این، افزایش نگرانی در مورد کنترل آلودگی هوا و پاکیزگی محیط زیست، سازندگان را مجبور کرده است که از فناوری حسگر هوشمند در وسایل نقلیه خودرویی برای کنترل و نظارت بر انتشار گاز در هوا استفاده کنند.

شکل 2- سهم بازار سنسورهای خودرویی در مناطق مختلف جهان

تأثیر همه‌گیری COVID-19 بر روند بازار حسگرهای خودرو

همه‌گیری COVID-19 تأثیر متوسطی بر صنعت در سراسر جهان داشت زیرا باعث اختلالات قابل توجهی در زنجیره تأمین و توقف تولید محصولات خودرو به دلیل تحمیل مقررات پیشگیری سخت‌گیرانه شد. با این حال، فروش بالای وسایل نقلیه الکتریکی پس از ظهور همه‌گیری، قلمرو قابل توجهی برای تولیدکنندگان حسگر خودرو ایجاد کرد.

شرکت های پیشرو و استراتژی های روز

بازار جهانی حسگرهای خودرو به دلیل افزایش کاربرد فناوری سنسورها در صنعت خودرو، فرصت رشد بالایی را برای بازیگران بازار فراهم می کند. شرکت Denso و Robert Bosch بیش از 25 درصد از سهم درآمد جهانی را به خود اختصاص می دهند و در حال حاضر استراتژی هایی را برای ادغام بازار اتخاذ می کنند. Denso و Robert Bosch هر دو شرکت های جهانی با شعبه های متعدد خود در مناطق مختلف هستند. آنها استراتژی های مختلفی مانند ادغام و اکتساب و همکاری را برای افزایش رشد خود در بازار اتخاذ کرده اند. توسعه و پیشرفت محصول یکی دیگر از استراتژی های رشد است که تعداد قابل توجهی از بازیگران برای تثبیت موقعیت خود در بازار اتخاذ می کنند.

برخی از بازیگران برجسته در بازار سنسورهای خودرو عبارتند از:

  • Robert        Bosch
  • DENSO        Corporation
  • Valeo
  • AUTOLIV        INC
  • Sensata        Technologies
  • Continental        AG
  • STMicroelectronics        N.V
  • Delphi        Automotive Company
  • Infineon        Technologies AG
  • NXP        Semiconductor
  • Panasonic Corporation
  • Allegro MicroSystems
  • The Texas Instruments
  • Honeywell International Inc.


شرکت دانش بنیان توسعه فناوری نانو الکترونیک کران یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ سرمایه گذاری خطرپذیر برسام تک است که در زمینه تولید سنسورهای خودورویی از جمله سنسورهای HVAC[6]، موقعیت سنج پدال و دریچه گاز، سنسور دما، سنسور تشخیص موانع و تشخیص عابر پیاده فعالیت می کند. همچنین این شرکت در زمینه های دیگر از جمله تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، سنسورها و مدارهای چاپی منعطف و اینترنت اشیا نیز محصولاتی را به بازار ارائه می دهد.

نویسنده: میثم یوسفی

[1] Electric Vehicles

[2] Light Detection and Ranging

[3] In-Vehicle Infotainment

[4] Advanced driver-assistance systems

[5] Health, Wellness & Well-being

[6] Heating, ventilation, and air conditioning