میخواهیم در رابطه با یکی از راههای ساده و رایج که به نابود شدن کسبوکار منتهی میشود صحبت کنیم البته امیدواریم هیچوقت کسبوکارتان به این سمت پیش نرود. این اشتباه را بسیاری از صاحبان کسبوکارهای کوچک در حوزه بازاریابی مرتکب میشوند که البته یکی از دلایل اصلی شکست بازاریابی آن کسبوکارها است.
اگر شما که این مطلب را میخوانید صاحب کسبوکار کوچکی هستید قاعدتاً درباره بازاریابی و فروش فکر کردهاید. و همیشه این سوال را از خود پرسیدهاید که در بازاریابی چه رویکردی خواهید داشت؟ چگونه تبلیغات را درمورد محصولاتتان مدیریت خواهید کرد؟
رایجترین روش تصمیمگیری برای این مسئله این است که ببینیم رقبای بزرگ و موفق ما در بازاریابی محصول خود چگونه عمل میکنند و از آنها تقلید کنیم.
یعنی فکر میکنیم اگر از روش بازاریابی آنها استفاده کنیم قطعاً ما هم مثل آن شرکت موفق خواهیم شد. اینکه میگوییم اگر در بازاریابی از شرکتهای بزرگ پیروی کنید احتمال شکست کسبوکارتان زیاد است ۲ دلیل عمده دارد که عبارتاند از:
1.شرکتهای بزرگ دستور کار متفاوتی دارند:
یعنی استراتژیها و اولویتهای آنها با شما کسبوکار کوچکی دارید فرق میکند اگر بخواهیم چند مثال از اولویتهای بازاریابی شرکتهای بزرگ بگوییم چیزی شبیه به مسائل زیر است:
- خشنود کردن هیئتمدیره
- آرام کردن سهامداران
- اقناع تعصبات مدیران
- برآورده کردن انتظارات مشتریان فعلی
- کسب جوایز تبلیغات و خلاقیت
- جلب حمایت سهامداران و کمیتههای گوناگون
- سودآوری
در مقابل اولویت بازاریابی کسبوکارهای کوچک در اکثر مواقع یک چیز بیشتر نیست و آنهم سودآوری است.
2.شرکتهای بزرگ بودجه بازاریابی متفاوتی دارند:
قطعاً استراتژی یک شرکت کوچک برای بازاریابی دارد با یک شرکت بزرگ که چند هزار کارمند و فروش میلیارد تومانی دارد بسیار متفاوت است، و اگر بخواهیم از همان استراتژی که شرکتهای بزرگ استفاده میکنند ما هم در کسبوکار کوچک خود استفاده کنیم قطعاً جواب نخواهیم گرفت و بودجه بازاریابی شما همچون قطرهای در اقیانوس خواهد بود و کاملاً بیاثر و هدر خواهد رفت.
همونطور که دیدید اولویتهای بازاریابی شرکتهای کوچک و بزرگ تفاوت بسیار زیادی دارد چون در استراتژی و اجرا باهم بسیار متفاوتند.
دیدگاه خود را بنویسید