راه‌اندازی یک کسب‌وکار یکی از هیجان‌انگیزترین و با ارزش‌ترین تجربیاتی است که می‌توانید داشته باشید. شروع یک کسب‌وکار شامل برنامه‌ریزی، انجام تحقیقات بازار و کسب دانش از جنبه‌های قانونی افتتاح یک شرکت است. شما به سوالاتی مانند "چگونه محصولی را برای فروش پیدا کنم؟" "مدل کسب‌وکار مناسب چیست؟" "بهترین کانال‌ها برای بازاریابی کدام‌اند؟" پاسخ خواهید داد.

راه‌اندازی یک کسب‌وکار کار کوچکی نیست؛ اما با یک ایده‌ی خوب، عزم کافی و امکانات مناسب، هر چیزی ممکن است.[1]

قبل از شروع: ذهنیت درستی برای خود ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید که روی مسیر تجاری خود تمرکز کنید و موفقیت خود را با دیگران اندازه نگیرید.[2]

- ثبات داشته باشید: صاحبان مشاغل جدید در ابتدا تمایل دارند انگیزه خود را تغذیه کنند، اما وقتی این انگیزه از بین می‌رود ناامید می‌شوند. به همین دلیل است که ایجاد عادات و پیروی از روال‌هایی ضروری است که در زمان از بین رفتن انگیزه به شما قدرت می‌دهد.

- قدم بعدی را بردارید: برخی از صاحبان کسب‌وکار بدون نگاه کردن، با سر شیرجه می‌روند و در حین پیش‌روی کارها را درست می‌کنند. اما، صاحبان مشاغلی هم هستند که در فلج تحلیل گیر می‌کنند و هرگز شروع نمی‌کنند. شاید شما ترکیبی از این دو هستید؛ و این درست همان جایی است که باید باشید. بهترین راه برای دستیابی به هر هدف تجاری یا شخصی، نوشتن تمام مراحل ممکن برای رسیدن به هدف است. سپس، آن مراحل را بر اساس آنچه که ابتدا باید اتفاق بیفتد، ترتیب دهید. برخی از مراحل ممکن است چند دقیقه طول بکشد در حالی که برخی دیگر زمان زیادی می‌برد. نکته این است که همیشه قدم بعدی را بردارید.

1. مفهوم کسب‌وکار خود را تعیین کنید.

بیشتر توصیه‌کنندگان تجاری به شما می‌گویند که از چیزی که دوست دارید درآمد کسب کنید، اما دو عنصر بسیار مهم دیگر را از دست می‌دهد: باید سودآور باشد و چیزی باشد که در آن مهارت دارید.[3]

اگر ایده محکمی از آنچه کسب و کار شما در بر خواهد داشت ندارید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • دوست داری چه کاری انجام دهید؟
  • از چه کاری متنفرید؟
  • آیا می‌توانید به چیزی فکر کنید که این کارها را آسان‌تر کند؟
  • چه کاری را خوب انجام می‌دهید؟
  • دیگران در مورد چه چیزی برای مشاوره به شما مراجعه می‌کنند؟
  • اگر به شما ده دقیقه فرصت داده شود که یک سخنرانی پنج دقیقه‌ای در مورد هر موضوعی داشته باشید، موضوع آن چه خواهد بود؟
  • کاری که همیشه می‌خواستید انجام دهید، اما برای آن منابع کافی ندارید، چیست؟

هنگامی که ایده خود را به دست آوردید، آن را با این که آیا در آن خوب هستید و آیا سودآور است بسنجید.

چه نوع کسب و کاری را باید شروع کنید؟

قبل از انتخاب نوع کسب و کار برای شروع، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • چه نوع بودجه ای دارید؟
  • چقدر زمان برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود دارید؟
  • آیا ترجیح می‌دهید در خانه کار کنید یا در دفتر یا کارگاه؟
  • چه علایق و اشتیاقی دارید؟
  • آیا می‌توانید اطلاعات(مانند دوره آموزشی) را به جای یک محصول بفروشید؟
  • چه مهارت یا تخصص دارید؟
  • چقدر سریع نیاز دارید تا کسب‌وکار خود را گسترش دهید؟
  • چه نوع حمایتی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود دارید؟
  • آیا با شخص دیگری شریک هستید؟
  • آیا مدل فرنچایز برای شما منطقی‌تر است؟

2. در مورد رقبا و بازار ایده‌ی خود تحقیق کنید.

بیشتر کارآفرینان زمان بیشتری را برای محصولات خود صرف می‌کنند تا اینکه با رقبا آشنا شوند. اگر برای تامین مالی درخواست دهید، وام دهنده یا شریک بالقوه‌ی شما می‌خواهد بداند: چه چیزی شما (یا ایده‌ی کسب‌وکارتان) را متمایز می‌کند؟ اگر تجزیه و تحلیل بازار نشان می‌دهد که محصول یا خدمات شما در منطقه‌ی شما اشباع شده است، ببینید آیا می‌توانید رویکرد متفاوتی را در نظر بگیرید.[4]

تحقیقات اولیه

مرحله اول هر مطالعه رقابتی، تحقیقات اولیه است، که مستلزم به دست آوردن داده‌ها به طور مستقیم از مشتریان بالقوه به جای استناد به نتایج شما بر روی داده‌های گذشته است. می‌توانید از پرسشنامه‌ها، نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها استفاده کنید تا بدانید مصرف‌کنندگان چه می‌خواهند.

تحقیقات ثانویه

هنگام انجام تحقیقات ثانویه، از منابع اطلاعاتی موجود، مانند داده‌های سرشماری، برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنید. داده‌های فعلی ممکن است به روش‌های مختلفی که برای نیازهای شما مناسب است مطالعه، گردآوری و تجزیه‌و‌تحلیل شوند، اما ممکن است به اندازه تحقیقات اولیه دقیق نباشند.

تجزیه‌وتحلیل SWOT

SWOT مخفف نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها است. انجام تجزیه‌وتحلیل SWOT به شما این امکان را می‌دهد که به حقایقی در مورد نحوه عملکرد محصول یا ایده‌ی شما در صورت عرضه به بازار نگاه کنید و همچنین می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری در مورد جهت ایده‌ی خود کمک کند. ایده کسب‌وکار شما ممکن است، نقاط ضعفی داشته باشد؛ که در نظر نگرفته بودید یا ممکن است فرصت‌هایی برای بهبود محصول رقیب وجود داشته باشد.

3. طرح کسب‌وکار خود را ایجاد کنید.

طرح کسب‌وکار یک سند پویا است که به عنوان یک نقشه راه برای ایجاد یک کسب‌وکار جدید عمل می‌کند. این سند درک و جذب را برای سرمایه‌گذاران بالقوه، مؤسسات مالی و مدیریت شرکت ساده می‌کند. حتی اگر قصد تامین مالی خود را دارید، یک طرح کسب‌وکار می‌تواند به شما کمک کند تا ایده خود را بسط دهید و مشکلات احتمالی را شناسایی کنید.[5] هنگام نوشتن یک طرح جامع کسب‌وکار ، بخش‌های زیر را در نظر بگیرید:

خلاصه‌ی اجرایی، توضیحات شرکت، تحلیل بازار، سازمان‌دهی و ساختار، ماموریت و اهداف، محصولات یا خدمات، خلاصه‌ی پیشینه، برنامه‌ی بازاریابی و طرح مالی.

استراتژی خروج داشته باشید.

استراتژی خروج برای هر کسب‌وکاری که به دنبال سرمایه است مهم است؛ زیرا در صورت تصمیم به بازنشستگی یا ادامه دادن به پروژه‌های دیگر، نحوه‌ی فروش شرکت یا انتقال مالکیت را مشخص می‌کند. یک استراتژی خروج همچنین به شما این امکان را می‌دهد که در زمان فروش، بیشترین سود را از کسب‌وکار خود ببرید. چند گزینه‌ی مختلف برای خروج از یک کسب‌وکار وجود دارد و بهترین گزینه برای شما بستگی به اهداف و شرایط شما دارد.

یک مدل کسب و کار مقیاس‌پذیر ایجاد کنید.

همان‌طور که کسب‌وکار کوچک شما رشد می‌کند؛ داشتن یک مدل کسب‌وکار مقیاس‌پذیر بسیار مهم است تا بتوانید مشتریان بیشتری را بدون متحمل شدن هزینه‌های اضافی بپذیرید. مدل کسب‌وکار مقیاس‌پذیر مدلی است که می‌تواند به راحتی تکرار شود تا بدون افزایش قابل توجه هزینه‌ها، به مشتریان بیشتری خدمت کند.

برنامه‌ریزی برای مالیات را شروع کنید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک انجام دهید، شروع برنامه‌ریزی برای مالیات است. مالیات‌ها می‌توانند پیچیده باشند، و انواع مختلفی از مالیات‌ها وجود دارد که ممکن است مشمول آن‌ها باشید؛ از جمله مالیات بر درآمد، مالیات بر مشاغل آزاد، مالیات بر فروش و مالیات بر دارایی. بسته به نوع کسب‌وکاری که دارید، ممکن است از شما خواسته شود مالیات‌های دیگری مانند مالیات بر حقوق و دستمزد یا مالیات بیکاری بپردازید.

4. ساختار کسب‌وکار خود را انتخاب کنید.

هنگام ساختاردهی کسب‌وکار خود، مهم است که در نظر بگیرید که هر ساختار چگونه بر میزان مالیات پرداختی، عملیات روزانه و اینکه آیا دارایی‌های شخصی شما در معرض خطر است یا خیر، تأثیر می‌گذارد.[6]

از جمله ساختارهای کسب‌وکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت با مسئولیت محدود(LLC)، مشارکت با مسئولیت محدود(LLP)، شرکت انحصاری، شرکت شامل شرکت‌های کوچک زیرمجموعه

5. کسب‌وکار خود را ثبت کنید و مجوز دریافت کنید.

پس از انتخاب ساختار و نام برای کسب‌وکار خود، هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید به موضوعات حقوقی توجه کرد.[7]

6. امور مالی خود را مرتب کنید.

در این مرحله یک حساب بانکی تجاری باز کنید؛ سپس یک حسابدار استخدام یا یک نرم‌افزار حسابداری دریافت کنید. تا بتوانید نقطه سربه سر خود را تعیین کنید؛ و شرایط را برای برنامه‌ریزی سودآوری مهیا کنید.[8]

7. سرمایه‌ی کسب‌وکار شما

راه‌های مختلفی برای تأمین مالی کسب‌وکار شما وجود دارد، برخی از آن‌ها به تلاش قابل توجهی نیاز دارند؛ درحالی‌که به دست آوردن برخی دیگر آسان‌تر است.[9] دو دسته بودجه وجود دارد:

- بودجه داخلی:

  • پس‌انداز شخصی
  • کارت‌های اعتباری
  • بودجه از دوستان و خانواده
  • تامین مالی خارجی
  • وام مشاغل کوچک
  • کمک‌های مالی مشاغل کوچک
  • سرمایه‌گذاران فرشته
  • سرمایه‌گذاری خطرپذیر
  • تامین مالی جمعی

8. برای بیمه کسب‌وکار اقدام کنید.

شما باید برای کسب‌وکار خود بیمه داشته باشید؛ حتی اگر یک کسب‌وکار خانگی باشد یا هیچ کارمندی نداشته باشید. نوع بیمه‌ای که نیاز دارید بستگی به مدل کسب‌وکار شما و خطراتی دارد که با آن روبرو هستید. ممکن است به بیش از یک نوع خط مشی نیاز داشته باشید و ممکن است با رشد کسب‌وکارتان به پوشش بیشتری نیاز داشته باشید. برای این کار انواع اصلی پوشش‌های بیمه‌ای کسب‌وکار را بشناسید و برای نتیجه‌ی بهتر با یک نماینده یا متخصص این زمینه، کار کنید.[10] 

9. ابزارهای کسب‌وکار مناسب را دریافت کنید.

ابزارهای کسب‌وکار می‌توانند به آسان‌تر کردن زندگی شما و اجرای روان‌تر کسب‌وکار کمک کنند. ابزارهای مناسب می‌توانند به شما در صرفه‌جویی در زمان، خودکارسازی وظایف و تصمیم‌گیری بهتر کمک کنند.[11]

مهم‌ترین ابزارهای موردنیاز:

  • نرم افزار حسابداری، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، نرم افزار مدیریت پروژه
  • پردازنده کارت اعتباری(کارت‌خوان)، محل فروش(POS)، دسترسی به صفحات خصوصی مجازی(سایت‌ها، شبکه‌های مجازی مختلف)، خدمات فروش، پست الکترونیک سازمانی

10. کسب‌وکار خود را بازاریابی کنید.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار آن‌قدر پول خرج می‌کنند، تا محصولات خود را تولید کنند که تا زمان راه‌اندازی آن‌ها بودجه بازاریابی وجود ندارد. از طرف دیگر، آن‌ها زمان زیادی را صرف توسعه‌ی محصول کرده‌اند، که در مرحله‌ی بعد بازاریابی همان اندازه حائز اهمیت است.[12]

به عنوان مثال: 1- یک وب سایت ایجاد کنید.

2- سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید(SEO).

3- محتوای مرتبط ایجاد کنید.

4- در فهرست راهنماهای آنلاین مرتبط قرار بگیرید.

5- استراتژی رسانه‌های اجتماعی را توسعه دهید.

11. کسب‌وکار خود را مقیاس‌پذیر کنید.

برای گسترش کسب‌وکار خود، باید پایگاه مشتری و درآمد خود را افزایش دهید. این را می‌توان با گسترش تلاش‌های بازاریابی، بهبود محصول یا خدمات خود، همکاری با سایر سازندگان یا افزودن محصولات یا خدمات جدید که مکمل آنچه قبلا ارائه می‌دهید انجام داد.[13]

یک تیم بسازید.

همان‌طور که تجارت شما رشد می‌کند، باید وظایفی را محول کنید و تیمی از افراد را گرد هم بیاورید که می‌توانند به شما در اجرای عملیات روزانه کمک کنند. این ممکن است شامل استخدام کارکنان اضافی، پیمانکاران یا مترجمان آزاد باشد.

برای ایجاد یک تیم می‌توان از منابع مختلفی، از جمله پلتفرم‌های استخدام، تابلوهای کار، رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های فریلنسری استفاده کرد.

12. بازخوردگیری مداوم از کسب‌وکار

برای حفظ حیات سازمان و داشتن کسب‌وکاری سودآور، نیاز به بررسی گزارشات و گرفتن بازخورد به صورت پیوسته، از کارمندان و مشتریان داریم؛ تا از نتایج موجود برای رسیدن به بهترین تصمیم‌گیری و استراتژی بهره‌مند شویم.[14]

با آرزوی موفقیت و سربلندی

عارفه رحیمیان


منابع:

   https://www.sba.gov/business-guide/10-steps-start-your-business [1]

 [2]https://www.researchgate.net/publication/319381092_Start- Up_Business_Process_and_Challenges_in_Entrepreneurship_Education

[3] https://hbr.org/2018/05/strategy-for-start-ups 

[4] https://archive.doingbusiness.org/en/research/starting-a-business 

[5] https://link.springer.com/article/10.1023/A:1008168226739 

[6] https://www.forbes.com/advisor/business/how-to-start-a-business 

[7] https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/026624268200100102