مقدمه
یکی از مهم ترین کارهایی که کسب و کارها و استارتاپهای نوپا در ابتدای فعالیت خود باید انجام دهند سنجش و تحقیقات بازار است. تحقیقات بازار به مجموعه ای از فعالیتهای مرتبط با جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها در مورد بازار هدف، رقبا و محیط کسب و کار گفته میشود که کشف و شناخت مشتریان احتمالی، آمار و اندازه بازار هدف و دیگر اطلاعات را شامل میشود.
اندازه گیری بازار
اندازهگیری بازار یک امر مهم برای برنامهریزی کسب و کار، بودجه بندی و بازاریابی برای همه کسب و کارها به ویژه آن دسته از کسانی که به دنبال سرمایه گذاری و تامین مالی از طریق دیگران نظیر سرمایه گذران خطر پذیر ، فرشتگان کسب و کار و ...هستند. سرمایه گذار باید بداند که آیا در یک بازار به اندازه کافی بزرگ سرمایه گذاری میکند یا خیر.
درک پتانسیل بازار
حتی اگر کسب و کارها به دنبال جذب سرمایه گذار نباشند، شناخت پتانسیل بازار برای اتخاذ طیف وسیعی از تصمیمات استراتژیک از قبیل همکاری و توزیع، توسعه محصول، و طراحی سازمان و مهارتهای مهم کارکنان، ضروری است.
هدف از تحقیقات بازار
تحقیقات بازار یک ابزار ضروری برای کمک به سازمان در روند برنامهریزی و تصمیم گیری است. تحقیقات بازار میتواند فرضیههای کلیدی که برنامههای شرکت بر اساس آن تدوین شده است را تائید و یا رد کند. کسب و کارهای نوپا باید از تحقیقات بازار برای اطمینان از درستی برنامههای انجام شده استفاده کنند. تحقیقات بازار به کسب و کارها کمک میکند تا به سوالات زیر پاسخ دهند:
- محصول و یا خدمتی که ارائه میدهند چه تعداد مشتری و یا کاربر دارد؟
- حجم کل بازار چقدر خواهد بود و سهم کسب و کار از کل بازار چقدر خواهد بود؟
- وضعیت فعلی رقبای داخلی و بین المللی چگونه است و از چه استراتژیهایی برای قیمتگذاری و گرفتن سهم بیشتر از بازار استفاده میکنند؟
- چه میزان از مواد اولیه،تجهیزات و ... در داخل تامین میشود و چه میزان وابسته به خارج است؟
- ریسکهای فعلی و آینده کسب و کار چیست؟
کشف و درک اندازه بازار
یافتن پاسخ پرسشهای بالا بر موارد و موضوعات مهمی نظیر استراتژیهای تولید محصول یا طراحی خدمات، برنامههای فروش و تبلیغات و اختصاص منابع و سرمایه مورد نیاز تاثیر مستقیم دارد. بنابراین اگر این اطلاعات را نداشته باشیم به احتمال زیاد تمامی ذهنیات و فرضیات موجود در زمینه آینده کسب و کار از دقت لازم برخوردار نیست.
تصمیمگیری در مراحل مختلف نوآوری و چرخه عمر محصول:
اینکه تحقیقات بازار چگونه به تصمیمگیری در مراحل مختلف نوآوری و چرخه عمر محصول میتواند مفید باشد در شکل زیر نشان داده شده است.
نویسنده:جواد میرزائی مدیر مطالعات بازار
دیدگاه خود را بنویسید