همکاری با سرمایه گذاران خطر پذیر یکی از راههای تامین مالی برای کسب و کارهای نوپا و نوآور است. سرمایه گذاران خطر پذیر معمولا در مراحل اولیه رشد کسب و کارها سرمایه گذاری میکنند و در عوض سهام یا حق تقدم خرید سهام آنها را دریافت میکنند. سرمایه گذاران خطر پذیر همچنین میتوانند با ارائه مشاوره، منتورینگ و دسترسی به شبکههای حرفهای به رشد کسب و کارها کمک کنند.
برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران خطرپذیر، باید بدانید که آن ها چگونه تصمیم می گیرند، چه مزایایی دارند و چگونه باید با انتظارات آن ها سازگار شد. در این مقاله به برخی از نکاتی که برای شروع همکاری با سرمایه گذاران خطرپذیر باید در نظر گرفت، می پردازیم.
تیم سازی
برای سرمایه گذاران خطر پذیر، تیم اهمیت بالایی دارد. حتی در برخی موارد برای یک VC تیم از محصول و ایده کسب و کار مهم تر است. بنابراین قبل از هر چیزی تلاش کنید که تیم خود را به خوبی و حرفه ای تشکیل دهید.
از جمله مواردی که VCها در مورد تیم مورد بررسی قرار می دهند شامل موارد زیر است:
- بنیان گذاران و اعضای کلیدی تیم و انگیزه ایشان برای راه اندازی کسب و کار
- توانمندی علمی و اجرایی و تجربیات اعضای تیم
- تعداد اعضای تیم
- مستند سازی دانش فنی و رسوب دانش فنی بین همه اعضای کلیدی تیم
تدوین طرح کسب و کار و معرفی کسب و کار
برای این که سرمایه گذاران خطرپذیر شناخت درست و جامعی از کسب و کار شما داشته باشند، باید تمام ابعاد کسب و کار خود را به صورت شفاف و دقیق معرفی کنید. برای این کار نیاز است که یک طرح کسب و کار جامع و دقیق تدوین کنید. در این طرح کسب و کار شما باید کسب و کار، ایده و محصول خود را به صورت دقیق معرفی کنید. همچنین باید ارزش پیشنهادی و مزیت رقابتی محصول خود را بیان کنید. به علاوه این که در مورد ریسک هایی که کسب و کار شما با آن مواجه است به صورت شفاف و صادقانه مطالبی را ارائه داده و برنامه خود برای کنترل این ریسک ها را نیز تشریح کنید. با این کار نشان می دهید که محیط کسب و کار خود را به درستی می شناسید و همچنین در جهت اعتمادسازی قدم مهمی را بر می دارید.
یکی دیگر از مواردی که باید به صورت دقیق در این طرح بررسی کنید، بازار محصول شما می باشد. شما باید در این طرح به درستی نشان دهید که بازار را به صورت جامع و دقیق بررسی کرده و نیاز بازار و پتانسیل های فروش در بازار را به درستی سنجیده اید. همچنین باید در این قسمت به این موضوع بپردازید که چند درصد از بازار را هدف قرار داده اید و برای دستیابی به این هدف چه برنامه ها و استراتژی هایی دارید.
برنامه های آتی و نقشه راه کسب و کار نیز از قسمت های مهم طرح کسب و کار می باشد. برای یک سرمایه گذار خطر پذیر مهم است که بداند کسب و کار شما برای آینده چه چشم اندازها و برنامه هایی دارد.
یکی از قسمت های مهم طرح کسب و کار بخش پیش بینی های مالی طرح می باشد. صورت های مالی و اعداد و ارقامی که در این مدارک ثبت می شوند، آینه تمام رخ فعالیت های اقتصادی شما می باشد. شما با پیش بینی های دقیق و واقعی از درآمدهای آتی و ساختار و میزان هزینه نشان می دهید که شناخت کامل و جامعی از کسب و کار خود و محیط اقتصادی مرتبط با آن دارید.
طرح کسب و کار یک سند جامع و مفصلی است که تمام ابعاد کسب و کار شما را همراه با جزییات معرفی می کند. شما برای معرفی کسب و کار خود در جلسه ای که با یک VC دارید نیاز به یک فایل ارائه مختصر و مفید دارید. در این فایل که به Pitch Deck معروف است، شما باید مطالبی را که در طرح کسب و کار نوشته اید به صورت خلاصه بیاورید. این مطالب شامل معرفی محصول، مزیت های رقابتی آن و ارزش پیشنهادی، معرفی تیم و توانمندی های آن، نتایج مطالعات بازار، نقشه راه کسب و کار برای آینده و پیش بینی های مالی طرح می باشد. همچنین در این فایل به صورت شفاف مشخص کنید که وضعیت سهامداری شرکت و میزان سهام اعضای کلیدی به چه صورت بوده و پس از جذب سرمایه چگونه خواهد بود.
در آخر شما باید میزان سرمایه مورد نیاز خود را عنوان کرده و مشخص کنید که این سرمایه به چه شکل هزینه خواهد شد.
تحقیق درباره سرمایه گذاران خطرپذیر
این که کسب وکار خود را برای کدام یک از سرمایه گذاران خطر پذیر معرفی کنید نکته مهمی است که قبل از اقدام برای جذب سرمایه و شروع همکاری باید به آن توجه کنید. شما باید سرمایه گذارانی را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط موضوعی را با کسب و کار شما داشته باشند. با یک نگاه به سایت VCها و بررسی پرتفوی سرمایه گذاری آن ها می توان تشخیص داد که مدیران این شرکت ها بیشتر در کدام زمینه ها و صنایع تمایل به سرمایه گذاری دارند. لیست VCها و اطلاعات مربوط به آن ها را می توانید در سایت اکوموتیو مشاهده کنید.
یکی دیگر از مواردی که باید در مورد سرمایه گذاران تحقیق کنید این است که سرمایه گذار مورد نظر در کدام مرحله از بلوغ کسب و کارها سرمایه گذاری می کند. مراحل بلوغ کسب و کارها عبارت اند از مراحل پیش بذری و بذری، مراحل اولیه، مراحل میانی و مراحل پایانی. دانستن این که کسب و کار شما در کدام مرحله از بلوغ قرار دارد در فرآیند انتخاب و جذب سرمایه گذار خطرپذیر کمک بسزایی خواهد کرد. با نگاه به پرتفوی سرمایه گذاران خطرپذیر و بررسی شرکت های موجود در پرتفو می توان به سطح بلوغ شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذار مورد نظر پی برد.
مورد بعدی که باید برای انتخاب سرمایه گذار در نظر گرفت مدل سرمایه گذاری و مراحل پرداخت است. بعضی از سرمایه گذاران پرداخت سرمایه مورد نظر را در چند مرحله انجام داده و برای هر کدام از این مراحل شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) تعریف می کنند که باید توسط شما اجرا شود. این مراحل و شاخص های تعریف شده می تواند قید زمان را نیز داشته و نقشه راه سرمایه گذاری در قالب یک گانت چارت طراحی شود.
فرآیند مذاکره با سرمایه گذاران
در فرآیندهای مذاکرات برای متقاعد سازی سرمایه گذاران خطرپذیر نیاز است که به برخی نکات توجه کنید. یکی از موارد مهمی که برای VCها قابل توجه است، بحث اعتماد می باشد. از جمله کارهایی که برای اعتمادسازی می توانید انجام دهید این است که در مورد توانایی های علمی و اجرایی تیم خود به صورت واقع بینانه صحبت کنید. یکی دیگر از راه ای اعتمادسازی این است که ارزشگذاری دقیق و منصفانه ای از کسب و کار خود ارائه دهید. همچنین با صحبت درمورد ریسک ها و نقاط ضعف کسب و کار خود می توانید اعتماد سرمایه گذاران را به خود جلب کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که برای بر طرف کردن ریسک ها و نقاط ضعف برنامه خود را به دقت و شفاف تشریح کنید.
از دیگر نکاتی که باید در مذاکرات به آن توجه کنید این است که تا چه حد نقطه نظرات و اهداف شما با سرمایه گذار مورد نظر همسو می باشد. VCها استراتژی های مختلفی برای سرمایه گذاری دارند. برخی از آن ها در قبال سرمایه ای که در اختیار شما قرار می دهند، بخشی از سهام شرکت شما را در اختیار می گیرند و برخی دیگر در ازای سرمایه گذاری میزان مشخصی سود را در مدت زمانی معین طلب می کنند. شما می توانید با همسو کردن استراتژی ها و اهداف خود با یک VC شانس خود را برای متقاعد کردن سرمایه گذار افزایش دهید.
جمع بندی
در این مقاله به مواردی که در فرآیند جذب سرمایه از سرمایه گذاران خطرپذیر باید مورد توجه واقع شود پرداختیم. این موارد شامل نکاتی درباره تیم سازی، نحوه معرفی کسب و کار، بررسی VCها و چگونگی مذاکره با سرمایه گذاران می باشد. توجه به این نکات می تواند تا حد زیادی احتمال موفقیت شما را برای جذب سرمایه افزایش دهد.
در آخر این نکته قابل ذکر است که فرآیند جذب سرمایه برای کسب و کار، یک فرآیند زمان بر بوده و ممکن است در این راه با چالش های مختلفی مواجه شوید. حرکت در این مسیر طولانی و پر پیچ و خم نیازمند صبر و استقامت زیادی بوده و کفش آهنین و عصای فولادی را می طلبد.
اگر شما نیز برای کسب و کار خود نیاز به سرمایه دارید و اگر آمادگی لازم را برای مذاکره با سرمایه گذاران خطرپذیر را دارید می توانید فایل های مربوط به معرفی کسب و کار خود را در اینجا برای ما ارسال کنید. کارشناسان هلدینگ برسام تِک پس از مطالعه اطلاعات ارائه شده، برای بررسی های بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.
در مقالهی بعدی تحت عنوان دنیای پس از جذب سرمایه، اتفاقات و چالش های مرتبط با آن مورد بحث قرارگرفته است.
نویسنده: میثم یوسفی
دیدگاه خود را بنویسید