آکادمی برسام
شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) معیارهایی هستند که به استارتاپها کمک میکنند عملکرد، پیشرفت خود را اندازهگیری کنند. آنها میتوانند به استارتاپها در تعیین اهداف، پیگیری نتایج، شناسایی نقاط قوت و ضعف و برقراری ارتباط با مشتریان کمک کنند. در این مقاله، برخی از رایجترین و ضروریترین KPIها برای استارتاپها را بررسی میکنیم و مثال هایی از استارتاچ های ایرانی و خارجی خواهیم گفت.
استارتآپها به عنوان شرکتهای نوپا، برای محافظت از حقوق خود و انجام فعالیتهای قانونی، به تنظیم انواع قراردادهای استارتاپی نیاز دارند.قراردادهای استارتاپی ابزاری ضروری برای موفقیت استارتاپ ها هستند. این قراردادها با ایجاد چارچوبی قانونی برای روابط بین طرفین ذینفع، ریسک ها را کاهش داده، اعتماد و اطمینان را افزایش و جذب سرمایه را تسهیل می کنند.انواع مهمترین قراردادهای استارتاپ عبارت اند از: 1. تفاهمنامه بنیانگذاران، 2. توافقنامه سهامداران (SHA)، 3. قرارداد استخدامی یا قرارداد کار، 4. قرارداد محرمانگی، 5.قرارداد عدم رقابت، 6. قرارداد وستینگ، 7. قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ و 8. قرارداد مشارکت در استارتآپ
بنیانگذاران استارتاپها در ابتدای مسیر خود با چالشهای متعددی روبرو هستند. یکی از این چالشها، تصمیمگیری در مورد زمان مناسب برای ثبت شرکت است. زمان مناسب برای ثبت شرکت استارتاپی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان یک زمان واحد برای همه استارتاپها تعیین کرد. با این حال، برخی از فاکتورهای کلیدی که باید پیش از ثبت شرکت در نظر گرفته شوند عبارتند از: وضعیت فعلی استارتاپ، طرح کسبوکار و بازاریابی، وضعیت مالی، انتخاب نوع شرکت، تعیین درصد سهام شرکا و موارد دیگر.
عرضه اولیه سهام (IPO) و عرضه عمومی مستقیم سهام (DPO) دو روشی هستند که شرکتها میتوانند از طریق آنها به شرکتهای عمومی تبدیل شوند. در IPO، شرکت سهام جدیدی را منتشر میکند و آنها را به سرمایهگذاران عمومی میفروشد. در DPO، سهامداران موجود، مروجین و کارمندان شرکت میتوانند سهام خود را مستقیماً به عموم بفروشند.